Gibt es sie noch, die westlichen Mittelschichten, ihre kulturellen Rituale und Statussymbole? Oder handelt es sich um eine vom Verschwinden bedrohte Kultur? Wenn ja, wie könnte man kurz vor ihrem möglichen Ende noch ihre Geschichte erzählen und dokumentieren?
Drei Ausstellungen im Kunsthaus Dresden kreisen um Motive von Aufstieg und Niedergang. Neben Beiträgen von internationalen Künstler*innen wird anhand von Tapeten aus Geldscheinen, Golfbällen und dem Evacuation-Kit der Lehman-Brothers-Bank, einer Sammlung von Monopoly-Spielen und zahlreichen gefälschten Markenprodukten erzählt, wie die weltweite Einführung von Finanzflüssen und westlichen kulturellen Standards die Welt fundamental verändert haben – und wie die Mittelschichten möglicherweise auf ihr eigenes Verschwinden Einfluss nehmen .
For many years, the Austrian artist Lisl Ponger has been raising questions as to the kinds of pictures and descriptions that produce identity. The representation of “other” cultures in ethnology and anthropology is a preferred subject of her artistic work. Lisl Ponger’s fictive Museum für fremde und vertraute Kulturen (Museum of Foreign and Familiar Cultures), abbreviated MuKul, will be hosted by the Kunsthaus starting September 20. Using methods of classic salvage anthropology and securing testimonies of a culture in danger of vanishing, the museum under the direction of Lisl Ponger presents an exhibition in Dresden that features a wide variety of objects and picture documents on the vanishing middle class.
In addition, two special exhibitions held in parallel with artistic positions from North America and Europe, Lost Horizons (with artistic contributions by David Bradley, Carole Condé & Karl Beveridge, Rajkamal Kahlon, Ryts Monet, Nicholas Galanin, Tim Sharp, Fred Wilson) and Lisl Ponger: Indian(er) Jones I-V (…it belongs in a museum), reflect on the lost horizons of the middle class and critically deal with colonial forms of presentation and logics of collecting in ethnological museums. With the means of contemporary art, they tell stories of engaging with indigenous knowledge and the struggle for land and self-determination in late-capitalist societies of the 21st century.