Exhibition

21. Nov 2014 – 15. Mar 2015

Kirunatopia

Place: Kunsthaus

One moment please,
the images are loading …

  • Klara Hobza: Der Erdmann aus der Lausitz, 2014. Foto: Danilo Barsch
    Klara Hobza: Der Erdmann aus der Lausitz, 2014. Foto: Danilo Barsch
  • Florian Zeyfang: Still aus Ghosttrain, HDVideo, 20 min., 2012
    Florian Zeyfang: Still aus Ghosttrain, HDVideo, 20 min., 2012
  • Ausstellungsansicht Kirunatopia, Foto: David Brandt
    Ausstellungsansicht Kirunatopia, Foto: David Brandt
  • Ausstellungsansicht Kirunatopia, Foto: David Brandt
    Ausstellungsansicht Kirunatopia, Foto: David Brandt
  • Liselotte Wajstedt: Kiruna Rymdvägen, Foto: David Brandt
    Liselotte Wajstedt: Kiruna Rymdvägen, Foto: David Brandt
  • Boris Sieverts: IMG_1630.TIF, IMG_1590.TIF, 2011
Gerahmte C-Prints, Foto: David Brandt
    Boris Sieverts: IMG_1630.TIF, IMG_1590.TIF, 2011 Gerahmte C-Prints, Foto: David Brandt
  • Ausstellungsansicht, Foto: David Brandt
    Ausstellungsansicht, Foto: David Brandt
  • LAKOMA - Archiv der Lausitz, Zusammengestellt von Torsten Birne und Claudia Reichardt
mit dokumentarischem Material und Arbeiten von:
Kooperative Kunstpraxis, Matthias Jackisch, Matthias Lüttig, Jürgen Matschie,
Maja Nagel, Olaf Nicolai, Foto: David Brandt
    LAKOMA - Archiv der Lausitz, Zusammengestellt von Torsten Birne und Claudia Reichardt mit dokumentarischem Material und Arbeiten von: Kooperative Kunstpraxis, Matthias Jackisch, Matthias Lüttig, Jürgen Matschie, Maja Nagel, Olaf Nicolai, Foto: David Brandt
  • LAKOMA - Archiv der Lausitz, Zusammengestellt von Torsten Birne und Claudia Reichardt
mit dokumentarischem Material und Arbeiten von:
Kooperative Kunstpraxis, Matthias Jackisch, Matthias Lüttig, Jürgen Matschie,
Maja Nagel, Olaf Nicolai, Foto: David Brandt
    LAKOMA - Archiv der Lausitz, Zusammengestellt von Torsten Birne und Claudia Reichardt mit dokumentarischem Material und Arbeiten von: Kooperative Kunstpraxis, Matthias Jackisch, Matthias Lüttig, Jürgen Matschie, Maja Nagel, Olaf Nicolai, Foto: David Brandt
  • Lina Issa: TUG OF WAR
(TAUZIEHEN)
2011
Happening im Stadtraum von Kiruna, 2 Videoprojektionen, Publikation. Foto: David Brandt
    Lina Issa: TUG OF WAR (TAUZIEHEN) 2011 Happening im Stadtraum von Kiruna, 2 Videoprojektionen, Publikation. Foto: David Brandt
  • Lara Almarcegui: BURIED HOUSE
(BEGRABENES HAUS)
2013, Video. Foto: David Brandt
    Lara Almarcegui: BURIED HOUSE (BEGRABENES HAUS) 2013, Video. Foto: David Brandt
  • Heide Nord: LOST IN SPACE – 7 BLÄTTER ZUR
ENERGIE- UND ÖKOBILANZ VON KOHLE
2014
Öl auf Papier
DAS GIBT SICH MIT DER ZEIT
2014
2 Objekte, Leuchtmittel und lackiertes Holz
WHY ARE YOU SO ODD?
(WARUM BIST DU SO SELTSAM)
2014
Objekt, Leuchtmittel und lackiertes Holz. Foto: David Brandt
    Heide Nord: LOST IN SPACE – 7 BLÄTTER ZUR ENERGIE- UND ÖKOBILANZ VON KOHLE 2014 Öl auf Papier DAS GIBT SICH MIT DER ZEIT 2014 2 Objekte, Leuchtmittel und lackiertes Holz WHY ARE YOU SO ODD? (WARUM BIST DU SO SELTSAM) 2014 Objekt, Leuchtmittel und lackiertes Holz. Foto: David Brandt
  • Heide Nord: LOST IN SPACE – 7 BLÄTTER ZUR
ENERGIE- UND ÖKOBILANZ VON KOHLE
2014
Öl auf Papier
Foto: David Brandt
    Heide Nord: LOST IN SPACE – 7 BLÄTTER ZUR ENERGIE- UND ÖKOBILANZ VON KOHLE 2014 Öl auf Papier Foto: David Brandt
  • Foto: David Brandt
    Foto: David Brandt
  • GERDA LEPKE: BILDNIS EINES JUNGEN MANNES, 1980–1981, Öl auf Leinwand, Leihgabe: Kunstfonds/Staatliche Kunstsammlungen Dresden; LANDSCHAFT BRAUNKOHLEN-TAGEBAU HAGENWERDER, 1980–1981, Öl auf Leinwand
Leihgabe: Galerie Neue Meister/Staatliche Kunstsammlungen Dresden. Foto: David Brandt
    GERDA LEPKE: BILDNIS EINES JUNGEN MANNES, 1980–1981, Öl auf Leinwand, Leihgabe: Kunstfonds/Staatliche Kunstsammlungen Dresden; LANDSCHAFT BRAUNKOHLEN-TAGEBAU HAGENWERDER, 1980–1981, Öl auf Leinwand Leihgabe: Galerie Neue Meister/Staatliche Kunstsammlungen Dresden. Foto: David Brandt
  • BARBARA RAETSCH: GROSSE TAGEBAULANDSCHAFT, 1982, Öl auf Leinwand
Leihgabe: Kunstfonds/Staatliche Kunstsammlungen Dresden und MARION WENZEL: ÜBER DEN TAGEBAU WITZNITZ
1994, Luftaufnahme vom Tagebau Witznitz, 2 Fotografien. Foto: David Brandt
    BARBARA RAETSCH: GROSSE TAGEBAULANDSCHAFT, 1982, Öl auf Leinwand Leihgabe: Kunstfonds/Staatliche Kunstsammlungen Dresden und MARION WENZEL: ÜBER DEN TAGEBAU WITZNITZ 1994, Luftaufnahme vom Tagebau Witznitz, 2 Fotografien. Foto: David Brandt
  • INGELA JOHANSSON: UNTITLED (OHNE TITEL), 2012/2014, Reproduktion der Rückseiten von Werken aus der Kunstsammlung der
Minenarbeiter aus der Zeit des Streiks von 1969, 2014, digitale Slide-Show und 
MARGARETA VINTERHEDEN UND ALF ISRAELSSON: GRUVSTREJKEN 69/70, (THE MINERS’ STRIKE 69/70)

THE MINE WORKERS’ ART COLLECTION FROM THE STRIKE IN 1969
(KUNSTSAMMLUNG DER MINENARBEITER AUS DER ZEIT DES STREIKS VON 1969), 13 Arbeiten, Gällivare Museum. Foto: David Brandt
    INGELA JOHANSSON: UNTITLED (OHNE TITEL), 2012/2014, Reproduktion der Rückseiten von Werken aus der Kunstsammlung der Minenarbeiter aus der Zeit des Streiks von 1969, 2014, digitale Slide-Show und MARGARETA VINTERHEDEN UND ALF ISRAELSSON: GRUVSTREJKEN 69/70, (THE MINERS’ STRIKE 69/70) THE MINE WORKERS’ ART COLLECTION FROM THE STRIKE IN 1969 (KUNSTSAMMLUNG DER MINENARBEITER AUS DER ZEIT DES STREIKS VON 1969), 13 Arbeiten, Gällivare Museum. Foto: David Brandt
  • Ausstellungsansicht, Foto: David Brandt
    Ausstellungsansicht, Foto: David Brandt
  • Ausstellungsansicht, Foto: David Brandt
    Ausstellungsansicht, Foto: David Brandt
  • INGELA JOHANSSON: UNTITLED (OHNE TITEL), 2012/2014, Reproduktion der Rückseiten von Werken aus der Kunstsammlung der
Minenarbeiter aus der Zeit des Streiks von 1969, 2014, digitale Slide-Show und 
MARGARETA VINTERHEDEN UND ALF ISRAELSSON: GRUVSTREJKEN 69/70, (THE MINERS’ STRIKE 69/70)

THE MINE WORKERS’ ART COLLECTION FROM THE STRIKE IN 1969
(KUNSTSAMMLUNG DER MINENARBEITER AUS DER ZEIT DES STREIKS VON 1969), 13 Arbeiten, Gällivare Museum. Foto: David Brandt
    INGELA JOHANSSON: UNTITLED (OHNE TITEL), 2012/2014, Reproduktion der Rückseiten von Werken aus der Kunstsammlung der Minenarbeiter aus der Zeit des Streiks von 1969, 2014, digitale Slide-Show und MARGARETA VINTERHEDEN UND ALF ISRAELSSON: GRUVSTREJKEN 69/70, (THE MINERS’ STRIKE 69/70) THE MINE WORKERS’ ART COLLECTION FROM THE STRIKE IN 1969 (KUNSTSAMMLUNG DER MINENARBEITER AUS DER ZEIT DES STREIKS VON 1969), 13 Arbeiten, Gällivare Museum. Foto: David Brandt
  • FLORIAN ZEYFANG: MEASURING POINT, (VERMESSUNGSPUNKT), 2012, Raumskulptur aus Fichtenholz, 7 Fotografien
GHOSTTRAIN, (GEISTERZUG), 2012, HD Video, 20 min. Foto: David Brandt
    FLORIAN ZEYFANG: MEASURING POINT, (VERMESSUNGSPUNKT), 2012, Raumskulptur aus Fichtenholz, 7 Fotografien GHOSTTRAIN, (GEISTERZUG), 2012, HD Video, 20 min. Foto: David Brandt
  • Foto: David Brandt
    Foto: David Brandt
  • Foto: David Brandt
    Foto: David Brandt
  • Foto: David Brandt
    Foto: David Brandt
  • Foto: David Brandt
    Foto: David Brandt
  • Jürgen Matschie: Sonntag, Mühlrose 1987, Courtesy Kunstfonds des Freistaates Sachsen / Staatliche Kunstsammlungen Dresden
    Jürgen Matschie: Sonntag, Mühlrose 1987, Courtesy Kunstfonds des Freistaates Sachsen / Staatliche Kunstsammlungen Dresden
  • Foto: David Brandt
    Foto: David Brandt
  • Foto: David Brandt
    Foto: David Brandt
  •  HAIFISCHE DRESDEN SÜD-WEST (SUSANNE HAMPE, BIRGIT SCHUH,
LISA STAGGE, CHRISTOPH RODDE): FELSVERLAUF 1785/2014
51.030153, 13.701436 BIS 51.022542,13.695750
51.021752, 13.695857 BIS 51.029587, 13.701608
2014
3-teilige Videoinstallation:
Video (14:30 min, Projektion auf Polystyrolplatten),
Karte/Edition „FELSVERLAUF 1785/2014“
(Polystyroldruck, gestempelt, Schutzhülle, Auflage: 9). Foto: David Brandt
    HAIFISCHE DRESDEN SÜD-WEST (SUSANNE HAMPE, BIRGIT SCHUH, LISA STAGGE, CHRISTOPH RODDE): FELSVERLAUF 1785/2014 51.030153, 13.701436 BIS 51.022542,13.695750 51.021752, 13.695857 BIS 51.029587, 13.701608 2014 3-teilige Videoinstallation: Video (14:30 min, Projektion auf Polystyrolplatten), Karte/Edition „FELSVERLAUF 1785/2014“ (Polystyroldruck, gestempelt, Schutzhülle, Auflage: 9). Foto: David Brandt
  • MATTHIAS JACKISCH: SCHNEEZEIT, 1992, Performance, Videodokumentation, 17:28 min;GÖTZ SCHLÖTKE: SCHNEEZEIT, 1992, Serie von 8 Fotografien. Leihgabe: Kunstfonds/Staatliche Kunstsammlungen Dresden. Foto: David Brandt
    MATTHIAS JACKISCH: SCHNEEZEIT, 1992, Performance, Videodokumentation, 17:28 min;GÖTZ SCHLÖTKE: SCHNEEZEIT, 1992, Serie von 8 Fotografien. Leihgabe: Kunstfonds/Staatliche Kunstsammlungen Dresden. Foto: David Brandt
  • Götz Schlötke, aus der Serie
    Götz Schlötke, aus der Serie "Schneezeit", 1992, Dokumentation einer Performance von Matthias Jackisch. Courtesy Kunstfonds des Freistaates Sachsen / Staatliche Kunstsammlungen Dresden
  • KLARA HOBZA: DER ERDMANN AUS DER LAUSITZ, 2014, 2 Fotografien, C-Print. Foto: David Brandt
    KLARA HOBZA: DER ERDMANN AUS DER LAUSITZ, 2014, 2 Fotografien, C-Print. Foto: David Brandt
  • Ausstellungsansicht Kirunatopia, Foto: David Brandt
    Ausstellungsansicht Kirunatopia, Foto: David Brandt
  • Beitrag MDR 1 vom 19.01.2015

  • Im Nebelmeer - Eine Audiocollage von Grit Ruhland

Art on Landscapes and Resources in Northern Sweden and Lusatia

Lara Almarcegui (Rotterdam), Agneta Andersson (Kiruna), Jürgen Bergbauer (Straubing), Dave Hullfish Bailey (Los Angeles), Haifische Dresden Süd-West (Susanne Hampe, Birgit Schuh, Lisa Stagge, Christoph Rodde), Klara Hobza (Berlin), Geir Tore Holm und Søssa Jørgensen (Skiptvet), Lina Issa (Amsterdam), Matthias Jackisch (Dresden), Ingela Johansson (Stockholm), Gerda Lepke (Gera/Dresden), Britta Marakatt-Labba (Övre Soppero), Jürgen Matschie (Bautzen), Heide Nord (Leipzig), Barbara Raetsch (Potsdam), Grit Ruhland (Dresden, Ronneburg), Götz Schlötke (Dresden, †) , Boris Sieverts (Köln), Ingo Vetter (Bremen), Margareta Vinterheden/Alf Israelsson (Stockholm), Liselotte Wajstedt (Kiruna), Marion Wenzel (Leipzig), Florian Zeyfang (Berlin)

Like almost no other genre, historical landscape painting with its formal visual decisions has until today determined the concept of the landscape in various disciplines, in literature, geography, landscape planning, or the more recent environmental sciences. How do contemporary artists engage with this subject, and how can art respond to today’s industrial and postindustrial landscapes?

Kiruna, a town in the far north of Sweden that was founded in the wake of iron ore mining, is the starting point of this artistic research and exhibition project. At the end of the 19th century, the mining settlement was built on the historical grounds of the Sami, the seminomadic indigenous population of this region. The town and its surrounding landscape are an exemplary site revealing the impact of industrialization, national economic interests, and early globalization caused by the worldwide demand for iron ore. Today, the mine has penetrated so far beneath the town that cracks are forming on the ground and the subsurface is becoming instable. Due to this instability—and the enduringly high iron ore prices on the world markets—the southeastern half and the center of the town will be relocated five kilometers away.

These far-reaching and long-term changes in the landscape are accompanied by considerations weighing the production of raw material against a sustainable quality of life, while also raising questions pertaining to democracy and the participation of the

affected population. Such questions link the iron-ore region of Kiruna with numerous still active or now inoperative industrial landscapes worldwide, including the brown coal mining districts in Lusatia that have been controversially debated since the 1970s.

 

What artistic, cultural and political meanings does the term “landscape” have for us today? In 2011 the Goethe-Institut Stockholm, in cooperation with the cultural department of the City of Kiruna, the Bildmuseet Umeå, the University of Umeå, and the Konsthall C/Stockholm, initiated an international Artist-in-Residence Program to let artists observe and reflect upon the social, urban and landscape-related changes on site. In cooperation with the Kunsthaus Dresden, this artistic research will be continued. With newly produced artworks and loans from the collection of the Kunstfonds/Staatliche Kunstsammlungen Dresden,

the expanded exhibition Kirunatopia at the Kunsthaus Dresden again takes up the often controversial debate on the relationship between art, (post)industrial landscape, resources, and democracy. A further issue is the historical relationship to affected cultural

minorities—in this case the Sorbs in Lusatia.

 

The exhibition is supplemented by LAKOMA – Archive of Lusatia that includes documentary material on opencast mining, the vanished places in Lusatia and historical protests and was compiled by Torsten Birne and Claudia Reichardt.

 

The Mobile Landscape Studio (Mobiles Landschaftsatelier) is a workshop offered dedicated to art, landscape and resources to schools in the region, developed on the occasion of the Kirunatopia project in collaboration with the BildungsCent e. V. as part of the education program KlimaKunstSchule!. The artists Susanne Keichel, Ina Kwon, Christoph Rodde, Grit Ruhland, and Birgit Schuh offer workshops for schools by using the artistic working unit designed by the Berlin based artist Lucio Auri.

 

Events:

  • Concert

    Place: Kunsthaus

    Fri, 21. Nov 2014, 16 Uhr

    Opening

    16.00 Uhr Bar

    16.30 Uhr: Instabiles Terrain Christiane Mennicke-Schwarz (Kunsthaus Dresden), Silke Wagler (Kunstfonds/Staatliche Kunstsammlungen Dresden)

    17.00 Uhr Die Grube und die Stadt Rainer Hauswirth (Goethe-Institut Stockholm), Ingo Vetter (freier Künstler, Bremen) und Florian Zeyfang (freier Künstler, Berlin), Kim Einarsson (freie Kuratorin, Stockholm/Berlin)

    18.00 Uhr: Slide Lecture: Anarctic Circles von Dave Hullfish Bailey (freier Künstler, Los Angeles)

    19.00 Uhr: Konzert Avskedsvisan (Farewell Song of Songs) von KUORÁK/ELDEN aus Schweden

  • Talk

    Place: Klasse Mundt, HfBK Dresden, Pfotenhauer Str. 81-83

    Thu, 20. Nov 2014, 20 Uhr

    Artist Talk: If you’re up to something

    Since 2010, Klara Hobza has been scuba-diving through Europe. Her plan is to scuba-dive through the Rhine starting from the North Sea, then through the Main-Danube Canal, from there through the Danube to the Black Sea.

    In cooperation with the HfBK Dresden

  • Place: Kontaktbüro „Wolfsregion Lausitz“, Am Erlichthof 15, 02956 Rietschen

    Sun, 7. Dec 2014, 10:30 Uhr

    Wolves: Excursion to the New Wilderness

    In 1996 a wolf was sighted for the first time since long in Saxony on the Military Training Area Upper Lusatia. Today, ten packs of wolves are living in Saxony. A search for traces.

    In cooperation with the Freundeskreis Kunsthaus Dresden. Please register at kunsthaus@dresden.de. Please travel there on your own; if possible, we can arrange car sharing.

  • Talk, Film

    Place: Kunsthaus

    Sun, 18. Jan 2015, 16 Uhr

    Hochwaldmärchen

    Hochwaldmärchen – an environmental fairy tale by the Lower Sorbian filmmaker Peter Rocha († 2014) about the Spreewald (1987, part 1 of the Lausitz-Trilogie, 8 min.)

    From the Energy Policies of the GDR – Words and Deeds – to the Protest Movements in Lusatia from 1979 to the Present a talk with Andreas Schönfelder (Environmental Library Großhennersdorf)

    Moderation: Torsten Birne, Claudia Reichardt

    After the talk at 7 p.m. we will screen Die Schmerzen der Lausitz (1990, 58 min.), part 3 of the Lusatia trilogy by Peter Rocha.

    In the frame of LAKOMA – Archive of Lusatia

  • Place: Marga bei Senftenberg/ Marktplatz

    Sat, 21. Feb 2015, 11 Uhr

    Garden City and the Bathtub of Dresden – an excursion to the history of industry and to how nice it looks there today

    Garden City and the Bathtub of Dresden – an excursion to the history of industry and to how nice it looks there today

    Gartenstadt Marga, built from 1907 to 1915 as the workers’ colony of the mining company Ilse Bergbau AG, and the Senftenberger See, one of the largest artificial lakes in Germany, are our destinations.

    In cooperation with the Freundeskreis Kunsthaus Dresden. Please register at kunsthaus@dresden.de. Please travel there on your own; if possible, we can arrange car sharing.

  • Lecture

    Place: coloRadio 98,4 & 99,3 MHz

    Fri, 27. Feb 2015, 20:30 - 21:30 Uhr

    Im Nebelmeer (In a Sea of Fog) – an audio collage on landscapes and uranium mining around Königstein (Saxon Switzerland) by Grit Ruhland

    Wismut was once the world’s fourth largest uranium mine. The artist Grit Ruhland observes the post-mining landscapes of this unique history in the region.

     

  • Lecture, Conference

    Place: Exkursion in die Lausitz / Kunsthaus Dresden

    Sat, 7. Mar – Sun, 8. Mar 2015, 9 - 20 Uhr

    Landscape 1& 2

     Until this day, historical landscape painting determines our conception of the landscape, be it in literature, geography, landscape planning, or the more recent environmental sciences. How do artists engage with post-mining landscapes today? The two-day symposium taking place in Welzow—with a joint tour of the active mine—and at Kunsthaus Dresden is dedicated to the relationship between art, (post-)industrial landscape, resources, and democracy.

    The tour of the mine with excursio – Bergbautourismus-Verein “Stadt Welzow” e. V. costs 17 euro per person. Please remember to wear weatherproof shoes and clothes. Please register at kunsthaus@dresden.de (until 03/01/2015).

  • Conference

    Place: Treffpunkt Kunsthausplatz/Tagebau Welzow / Großräschen

    Sat, 7. Mar 2015, 9 - 21 Uhr

    Landscape 1

    On-site visit to the post-mining landscapes below and above the turf, to new and old lakes, and present-day artistic strategies in treating the landscape

     

    9:00 a.m.             Departure by bus, Palaisplatz, Dresden with drip coffee and coal cookies

    9:30 a.m.             Words of welcome and introduction

    Landscape and Resources: From Kiruna to Lusatia

    Christiane Mennicke-Schwarz (Kunsthaus Dresden), Rainer Hauswirth (Goethe-Institut Stockholm), Ingo Vetter (fine artist, Bremen), Florian Zeyfang (fine artist, Berlin), and Henning Seidler (evergreen Landschaftsarchitektur Dresden, former project and event management IBA Lusatia)

    10:45 a.m.           Arrival at the visitors’ center in the former Welzow train station

    11:00 a.m.           Tour of the active mine Welzow, afterwards a commented view to the Altdöberner Lake and the IBA Terraces

    2:00 p.m.             Reception and snack

    3:00 p.m.

    Panel 1

    Ghosts – A Lecture on Three Works at the Mine, talk with Matthias Jackisch (artist, Dresden)

    New Deadline, talk with Agneta Andersson (artist, Kiruna)

    Moderation: Claudia Reichardt and Bettina Lehmann

    4:30 p.m.             Panel 2

    Post-Mining Landscapes – Lusatian Landscape with Mining, talk with Henning Seidler                               (evergreen Landschaftsarchitektur Dresden, former project and event management IBA Lusatia)

    Landscape as a History of Decisions, talk with Andreas Schönfelder (Environmental Library Großhennersdorf)

    Moderation: Torsten Birne

    7:00 p.m.             Departure by bus

    Film Kiruna – Space road – Kiruna Rymdvägen

    (2013, 52 min., director: Liselotte Wajstedt)

    8:00 p.m.             Arrival at Palaisplatz, Dresden

  • Place: Kunsthaus

    Sun, 8. Mar 2015

    Landscape 2

    Landschaften und Orte prägen unser Leben, mit ihnen wachsen wir auf. Mit ihnen und den Menschen dazu verschwindet auch die Erinnerung – und eine Ressource: Identität. Der Begriff der Heimat hat eine problematische Vergangenheit, und doch steckt hinter einer Landschaft mehr als nur eine Chance für den Tourismus.

    11.00 Uhr           Panel 1:

    Zu Folgelandschaften der Urangewinnung und zum Zufall als Ressource,

    Gespräch mit Grit Ruhland (Künstlerin, Dresden)

    Kiruna Spaceroad, Gespräch mit Liselotte Wajstedt (Künstlerin und Filmemacherin, Kiruna),

    Moderation: Christiane Mennicke-Schwarz, Daniela Hoferer

    13.00 Uhr           Panel 2:

    Brunica – Leben mit der Kohle, Gespräch mit Jürgen Matschie (Künstler, Bautzen)

    Sámi – Mythologie in gestickten Geschichten, Gespräch mit Britta Marakatt-Labba (Künstlerin,        Kiruna), Moderation: Silke Wagler, Tobias Mörike

    15.00 Uhr           Resümee