Exhibition

11. May – 25. Aug 2019

Neighborhoods 2025

Place: Kunsthaus

One moment please,
the images are loading …

  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • O.S.T. Collective, Nachbarschaften 2025. © Anja Schneider
    O.S.T. Collective, Nachbarschaften 2025. © Anja Schneider
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Roland Schwarz, Direktor der TSD Dresden, über die Idee des Dresdner Müllmanifests. Pressekonferenz Nachbarschaften 2025 im Kunsthaus Dresden. © Sophie Arlet
    Roland Schwarz, Direktor der TSD Dresden, über die Idee des Dresdner Müllmanifests. Pressekonferenz Nachbarschaften 2025 im Kunsthaus Dresden. © Sophie Arlet
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht
    Ausstellungsansicht "Nachbarschaften 2025", Kunsthaus Dresden. © David Brandt / Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ruhe in Frieden, Ausstellungsansicht
    Ruhe in Frieden, Ausstellungsansicht "Nachbarschaften 2025", Kunsthaus Dresden. © Anja Schneider
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Transfer Stadt X Land. Gesellschaft für Schönes und Nützliches Wissen. Ausstellungsansicht Kunsthaus Dresden.  © Anja Schneider
    Transfer Stadt X Land. Gesellschaft für Schönes und Nützliches Wissen. Ausstellungsansicht Kunsthaus Dresden. © Anja Schneider
  • Transfer Stadt X Land. Gesellschaft für Schönes und Nützliches Wissen. Ausstellungsansicht Kunsthaus Dresden. Im Vordergrund eine Leuchterspinne von Wendt und Kühn. © Anja Schneider
    Transfer Stadt X Land. Gesellschaft für Schönes und Nützliches Wissen. Ausstellungsansicht Kunsthaus Dresden. Im Vordergrund eine Leuchterspinne von Wendt und Kühn. © Anja Schneider
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Wilhelm Mundt: „548“, 2012, und „395“, 2008, Produktionsrückstände in GfK.
© Sophie Arlet
    Wilhelm Mundt: „548“, 2012, und „395“, 2008, Produktionsrückstände in GfK. © Sophie Arlet
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Pressekonferenz Nachbarschaften 2025 im Kunsthaus Dresden. © Sophie Arlet
    Pressekonferenz Nachbarschaften 2025 im Kunsthaus Dresden. © Sophie Arlet
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Jan Brokof und 44flavours: Nachbarschaftsaufstellung mit Vorhang, 2019 © Sophie Arlet
    Jan Brokof und 44flavours: Nachbarschaftsaufstellung mit Vorhang, 2019 © Sophie Arlet
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
    Ausstellungsansicht Nachbarschaften 2025, Kunsthaus Dresden, 2019. © David Brandt/Kunsthaus Dresden
  • Neighbourhoods 2025, the Dresden based artist Susan Donath is talking about her work and the culture of mourning.
    vimeo.com/362353728
  • Neighbourhoods 2025, the Hamburg based artist Nana Petzet is talking about her work in an allotment garden in Dresden.
    vimeo.com/362353801
  • Neighbourhoods 2025, the Head of Productions of the Bürgerbühne of the Staatsschauspiel Dresden is talking about the work on a mobile stage of the Club of the Contriving Citizens.
    vimeo.com/362353767

A Manufacture of Visions for Dresden and Europe

With artistic works by: Lisa Maria Baier, Jan Brokof and 44flavours, Susan Donath, Jarii van Gohl, Sebastian Hempel, Margret Hoppe, Jan Kunze, Wilhelm Mundt, Nana Petzet (with Christine Hellwig, Brigitte Leonhardt, Jutta Koch, Ruth Lippert, Sybille Rudolf, Norbert Götze, Ralf Seliger, Sylvey Lommatzsch), Pied la biche, Katarina Schrul

constructLab:  Alexander Römer, Licia Soldavini, Maria Garcia Perez, Peter Zuiderwijk, Patrick Hubmann, Sébastien Roy, O.S.T. Collective

Nachbarschaften 2025, an exhibition and a collaborative process accompanied and designed by the European design collective constructLab presents seven visions developed with 120 experts
from various backgrounds in art, design, music and everyday culture within the frame of Dresdens application for the European Cultural Capital 2025.

The future is already here: We are living in the midst of changes taking place in European society and culture that are extremely tangible and affect urgent ecological issues, the transformation of the public sphere and communication in urban communities, and the cultural mobility inbetween people and institutions. Which new role do culture and the contemporary arts assume in this scenario, and how do these changes inevitably alter the established formats of cultural work?

Neighbourhoods 2025 is a shared manufacture of visions and an invitation to the urban community and to experts of (everyday) culture from the most various disciplines to take Dresden’s application for the title of “European Capital of Culture 2025” as an occasion to embark on new exemplary formats of European cultural work.
Neighbourhoods 2025, an exhibition and a collaborative process accompanied and designed by the European design collective constructLab for the first time presents results from the process started in 2018. It is an invitation to share inspirations from Dresden’s application for the European Cultural Capital 2025. Seven visions with 120 experts from the arts, everyday culture and
science from Dresden and beyond respond to noticeable changes in European culture and society: an allotment garden as a new location for garden-related art, a newspaper and prospects of a culture of mourning for the Heidefriedhof in Dresden, a skyscraper as a temporary body of sound, a mobile stage for theatre everywhere, a Laboratory of Passion at the Rudolf-Harbig football stadion and a Society for Beautiful and Useful Knowledge for the exchange between urban and rural spaces. A manifesto and a commitment for a respectful handling of ressources forms the preamble of the show.
Neighbourhood stands for a universal life principle and shared space of European experience: A culture of successfully sharing diverse life plans and backgrounds, mutual support and the active pursuit of concrete measures to secure the future – on location and Europe-wide. In an exhibition that merges contemporary art, design, and visions of the future in a novel way, the Kunsthaus Dresden accompanied by constructLab will present the results of more than 120 participants thinking and designing together.
The exhibition incorporates the first steps of a process of implementing the visions for 2025 and the following years.

Events:

  • Exhibition

    Place: Kunsthaus

    Sat, 11. May 2019, 14 - 21 Uhr

    Opening

    Zur festlichen Eröffnung Nachbarschaften 2025, einem Projekt und einer Ausstellung im Rahmen von Dresden 2025. Neue Heimat laden wir sehr herzlich ein.

     

    15 Uhr  Eröffnung
    Christiane Mennicke-Schwarz, Leiterin Kunsthaus Dresden

    Neue Heimat Dresden 2025
    Annekatrin Klepsch, Zweite Bürgermeisterin und Beigeordnete für Kultur und Tourismus

    In the Neighborhood
    Joachim Klement, Intendant Staatsschauspiel Dresden

     

    16 Uhr Alles kommt wieder!
    Kulinarische Kostproben: Containerrestaurant „Zur Tonne“
    Seid Ihr bereit?
    Ein Quiz von Benjamin Schwan, Institut für Abfall- und Kreislaufwirtschaft

     

    16.30 Uhr Neue Nachbarn!
    Sylvey und Jürgen  Lommatzsch, Kleingärtnerverein Leubnitzer Höhe e. V.

     Meine Rose ist eine Rose.
    Ein Text von Wanja Saatkamp, Montagscafé.

    17.30 Uhr Tonabnehmer.
    Eine musikalische Intervention mit Moritz Lobeck, Europäisches Zentrum der Künste Hellerau

    Ab 18 Uhr Hochhausmelodien Soundscraper WHH17.
    Plattenmusik
    von K & F Records  

    Die Eröffnung wird begleitet von theatralen Miniaturen von Gizmo und dem Johannstädter Café für Alle – dem sozialen Café-Lastenrad. Auch die Bar und das Café tanteleuk sind geöffnet.

     

  • Talk

    Place: Kunsthaus

    Fri, 17. May 2019, 20 Uhr

    Neue Heimat Exchange

    Neue Heimat Exchange will be a central element in the bid for the Capital of Culture 2025. Artists from non-Western countries are invited to residences in Dresden. Uji Handoko Eko Saputro from Yogyakarta (Indonesia) follows in the footsteps of the father of modern Indonesian painting Raden Saleh, who lived and worked in Dresden for a long time in the nineteenth century.
    A collaboration with the Kunsthaus Dresden

  • Lecture, Concert

    Place: "Flora I"(Gartenlokal El Horst), Kleingartenanlage
    Bergmannstraße 39, Tram Linie 10

    Sun, 2. Jun 2019, 16 Uhr

    New Neighbours!

    We are looking forward to inviting you to an afternoon in the garden on Sunday, June 2nd at 4pm! It is the first kick-off event of our new garden project New Neighbours! in the context of Neighbourhoods 2025. From the fall of 2019 there will be with a permanent field office of the Kunsthaus Dresden in the allotment gardening association „Flora I“ e.V. in Dresden-Striesen. Two plots of the „Flora I“ e.V. will be the home of a new small institution on the interface of art and nature where we would like to deal with the important topics of biodiversity in Europe. To kick off and get to know each other on Sunday, the artist Nana Petzet from Hamburg, who specializes in questions of biodiversity and our coexistence with flora and fauna, will talk about her work and the future project in the allotment. Wieland Köbsch (guitar / flamenco / classical) accompanies us through the afternoon, his musical work combines in a virtuoso manner different styles, pearling arpeggio and tricky fingerstyle pieces, rumba and flamenco, complemented by oriental influences and acoustic rock riffs. Pieces by Johann Sebastian Bach, Matteo Carcassi, the Reyes brothers and Paul Simon alternate with his own songs. Cake and coffee / tea will be provided by the café tanteleuk.

  • Talk

    Place: Kunsthaus

    Wed, 12. Jun 2019, 19 Uhr

    Kann Kunst Politik?

    With Annekatrin Klepsch (deputy mayor for culture and tourism of the city of Dresden), Dada Vadim (artist) and Jörg Bochow (Staatsschauspiel Dresden)

    The theatre play Das blaue Wunder recently premiered in Dresden with clearly political statements about the present. This led to great controversy in terms of art and politics. Why is there always a discussion about the role of art, of artists in political disputes? That’s why we want to ask: what is art allowed to do? How political or neutral should art be? Or is the whole discussion obsolete, because artists have to have the right to speak out publicly like any other citizen in this country?

    An event by the Rosa-Luxemburg-Stiftung Sachsen

     

  • Conference

    Place: Kunsthaus

    Mon, 17. Jun 2019, 19 - 21 Uhr

    The Public Interest arises in the neighborhood - More socioculture in neighborhood development

    Everyone is currently talking about it: this public interest or common good, especially in urban development.  But what is meant by that and where does the need to act after that come from? What roles do the community and  individual districts play in this? Each district has its own subcultures and social interests, which should be taken into account in the neighborhood development. This requires special forms of communication that set common goals. Representatives of the Hamburger Honigfabrik talk about their experiences in the common good practice and their work on site in the Wilhelmsburg district.

    Panel guests:

    Prof. Stephan Beetz, Dean of the Faculty of Social Work, Hochschule Mittweida
    Thomas Giese, Managing Director of the Honigfabrik Hamburg-Wilhelmsburg
    Anne Pallas, sociology and culture manager, Managing Director of the Association of Sociocultural Saxony
    Moderation: Franziska Fehst

    An event in the context of the ZUKUNFTSSCHUTZGEBIET STADTRAUMRaumkonferenz & Aktionstage zur Zukunft unserer Städte

    Organized by: Konglomerat e.V.

  • Exhibition

    Place: "Flora I"(Gartenlokal El Horst), Kleingartenanlage
    Bergmannstraße 39, Tram Linie 10

    Sat, 22. Jun 2019, 10.30 - 13 Uhr

    TAG DES GARTENS IN DER "FLORA I" IN STRIESEN

    Die Idee der Kleingärten ist mehr als 200 Jahre alt. Und doch aktueller denn je. Denn Kleingärten finden Antworten auf hochaktuelle Fragen wie die Verdichtung der Städte und den Klimawandel, erklärt der Bundesverband Deutscher Gartenfreunde e. V. (BDG), der Dachverband der deutschen Kleingärtner. Am Samstag, den 22. Juni 2019 laden auch wir in den Kleingarten ein! Im Kleingartenverein „Flora I“ e. V., wo wir ab nun im Rahmen von Neue Nachbarn zu finden sind, findet von 11 bis 13 Uhr ein vielfältiges Kulturprogramm statt. Als Beitrag des Kunsthauses zeigen die Mittwochsmaler*innen Werke aus der Serie Unsere Neophyten, die in Zusammenarbeit mit der Hamburger Künstlerin Nana Petzet für die Ausstellung Nachbarschaften 2025 entstanden sind. Außerem ist die auf der Parzelle Dahlienweg 23 gelegene Laube des Kunsthauses erstmals mit einer Soundinstallation aus den Erinnerungen eines Insektenforschers von Jean Henri-Fabre zu besichtigen. Parallel dazu trägt das junge Dresdner Vokalensemble Millenium Lieder mit Garten- und Naturbezug zu, geplant ist es außerdem, dass der Gitarrist Klaus Beirich Ausschnitte aus seinem Gundermann Programm spielt. Als Überraschungsgäste treten außerdem das deutsch australische Duo Shift It Baby auf. Im Fokus der Veranstaltung steht auch die Auszeichnung des Siegervereines im Wettbewerb um die „Schönste Kleingartenanlage Dresdens“ und die Übergabe des Wanderpokals „Flora“ durch den Oberbürgermeister Dirk Hilbert.

    Das gemeinsame neue Projekt Neue Nachbarn! mit der „Flora I“ e.V. des Kunsthauses Dresden und dem Stadtverband Dresdner Gartenfreunde in Kooperation mit dem Amt für Stadtgrün und Abfallwirtschaft der Landeshauptstadt Dresden nimmt hiermit seine Tätigkeit auf und ist ab Herbst 2019 regelmäßig mit Beiträgen zwischen Kunst & Garten im Rahmen der Bewerbung Dresdens um den Titel der Kulturhauptstadt Europas 2025 präsent.

  • Talk

    Place: Kunsthaus

    Fri, 5. Jul 2019, 19 Uhr

    Rassismus, Migration und die Konstruktion des „Fremden“ in der DDR

    With: Aurora Rodonò (cultural worker, lecturer), Raiko Hannemann (ASH Berlin), Angelika Nguyen (film scholar, author), Michael Nattke (Kulturbüro Sachsen)

    The conflicts over migration policy are repeatedly the paradigmatic policy field on which racist and anti-democratic attitudes are constituted and authoritarian movements are formed. Right-wing and right-wing populist movements imagine themselves in a front line position against the state and fantasize about a „Great Exchange“. Migration movements – in their imagination – are controlled by secret and overpowering forces. Behind the as inferior imagined migrants they assume a foreign and superior power. Moments of racist and anti-semitic ideology amalgamating themselves to the idea of ​​a comprehensive threat to the „national community“.

    The racist violence becomes –in the imagination of the Right-wing –  the self-confident and anti-elitist struggle of the „people“. At the same time, there is some agreement between right-wing populist forces and the so-called People’s Parties regarding the general assessment of migration and the tasks of migration policy: Migration is primarily a problem, migration policy is there to control it. In the GDR there were also ideological figurations in which ideas of the foreign and inferiority seem to be associated with those of domination and power: for example, in the person of the returned communist exiliant, who, in the eyes of some, is the „stranger“ and became the symbol of the Soviet -Stalinist rule, or the contract worker, who figured as a stakeholder of the regime and thus also seems to be associated with the rule. Did similar ideological elements work here today? And was the moment of the „people’s rebellion against those up there“ one that resembles the attitude of the anti-establishment of Pegida, AfD and Co?

    But in the field of migration (politics) not only authoritarian movements form, it is also the starting point of progressive and solidary movements. We want to change the perspective in the event and to look at the history of migrant struggle in West Germany. In a large number of social struggles, migrants have been arguing over social participation, civil rights and an improvement in their living situation over the past decades. In these struggles, something seems to open up, opening up a different perspective: a world without racism and without conspiracy theories. To a solidary and good life for all.

  • Performance

    Place: Kunsthaus

    Sat, 6. Jul 2019, 20 Uhr

    Frucht und Zucker. Concert/Performance

    Natur intim. Ein Lovetrip. Expedition in den Sonic-Jungle.
    Die Reise in die inneren Tropen. Touristic Tropicalia.
    Wir sind die Tropenoper. Bereit für die Tropikalypse.
    Wir sind die Königin der Südfrüchte, vollreif mit über 100 Aromen.
    Wir sind die exotische Fruchtbar.

    Auf unserer Flagge die drei Lovebirds in eindeutiger Pose.
    Wir sind ein metamorphes Liebessubjekt.
    Wir wuchern und faulen in jeder Sekunde.
    Ein Fruchtkörper aus 1000 Einzelfrüchten.Verschmolzen zu tropical Jelly.

    Ein Bioorganismus aus Milliarden Lustzellen.Bausteine der Liebe.
    Wir erzeugen Symbiosen und Simulationen tropischer Gefühle,
    immer auf der der Suche nach dem Bananenzustand.
    Wir sind die Zimmerpflanzentropenkinder.

    …….. aber mit jeder weiteren Expedition erwiesen sich die Sonic Tropen
    als äusserst bedrohlich für Forscher und Wissenschaftler.

    Da lauerten unbekannte Sounds und Echos sowie eine Vielfalt
    furchterregender Klangtexturen nicht zu reden von giftigen Feedbacks.

  • Concert

    Place: Kunsthaus

    Sat, 6. Jul 2019, 21 Uhr

    STRUCTURES.
    Live Electro & Visuals

    Jarii van Gohl presents STRUCTURES in the frame of Museumsnacht

    Live Electro & Visuals von Jarii van Gohl

     

  • Workshop

    Place: Kunsthaus

    Sat, 6. Jul 2019, 18 - 20 Uhr

    We Build a City

    Open Workshop and artistic installation with 44 flavours

  • Talk, Film

    Place: Kunsthaus

    Sat, 17. Aug 2019, 17 - 18.30 Uhr

    meetup im Kunsthaus Dresden: Leben & Arbeiten auf dem Land – Räume & Möglichkeiten in der Oberlausitz

    The Upper Lusatia, in any case, everything that is not a stone's throw away from Dresden,is falling down.
    The region expects a population shrinking of about 20% -30% over the next 5-10 years, after having been in 
    decline for the last three decades. But one could also say that this opens up infinite (favorable) 
    spaces and possibilities that are no longer available in Dresden or Leipzig. 
    
    And for many, these new spaces have suddenly become habitable and playable. At the same time, the
    electoral decisions that are made in Upper Lusatia are hardly understandable by a young city dweller.
    Real pioneer country. Arielle Kohlschmidt & Jan Hufenbach moved in 2009 in a small village on the Neisse, with their creative agency, after more than 
    10 years in Berlin i. Because they are still enthusiastic about country life even after years, they founded the 
    RAUMPIONIERSTATION OBERLAUSITZ. On the one hand, they set up a network of spatial pioneers on site and, 
    on the other hand, they advise liveable city dwellers on their way to the periphery. 
    Once a year, they invite you to the "LANDFRAY FOR LANDLUSTIGE", this year on 28.9. in Görlitz. 
    
    At the Meetup in the Kunsthaus, you can contact Arielle and Jan and other room pioneers from the 
    Raumpionierstation Oberlausitz. Space pioneers introduce themselves and tell of their way to the countryside, 
    you can draw on their wealth of experience and build on their large network.
    
    
    
    
  • Workshop

    Place: Kunsthaus

    Wed, 21. Aug 2019, 11 - 16.30 Uhr

    Communicate and Supply

    Opening workshop on cultural work and resources within the framework of Dresden’s bid for the title „European Capital of Culture 2025“

    Dresden is applying for the title „European Capital of Culture 2025“. On this occasion, the Technische Sammlungen Dresden and the Kunsthaus Dresden, in cooperation with the Public Green and Waste Management Office of the State Capital Dresden as well as actors and experts in waste research and waste practice, developed a project entitled „Neighborhoods 2025“ under the title „Alles Müll?/All Waste?“ sets course and prepares for a future-oriented, cycle-conscious cultural work for discussion. Other partners include the Institute of Waste Management and Circular Economy of the Technische Universität Dresden, the United Nations University’s Institute for Integrated Management of Materials Fluxes and of Resources, the Cradle to Cradle e.V. in Dresden, and the Landesverband der Recyclingwirtschaft Sachsen e.V. as well as the Naturschutzjugend Sachsen.

    Speakers:

    Agency Tutaka (Hamburg), event agency, has been specializing for several years in the sustainable orientation of festivals and gastronomy,

     Antje Schiffers (artist, Berlin), initiator and curator of the multi-year research project ABOUT LIFE ART supported by the German Federal Cultural Foundation, which in 2009-2012 worked with partners from the arts, culture, science, education, politics and society on the question of what the „good life“ in the global ecological crisis could be.

    The workshops and the evening events are free of charge. Interested parties can register until 10th August 2019 to
    participate in a workshop at kunsthaus@museen-dresden.de.

  • Workshop

    Place: Kunsthaus

    Wed, 21. Aug 2019, 11 - 16.30 Uhr

    Obtaining, building and dismantling

    Opening workshop on cultural work and resources within the framework of Dresden’s bid for the title „European Capital of Culture 2025“

    Dresden is applying for the title „European Capital of Culture 2025“. On this occasion, the Technische Sammlungen Dresden and the Kunsthaus Dresden, in cooperation with the Public Green and Waste Management Office of the State Capital Dresden as well as actors and experts in waste research and waste practice, developed a project entitled „Neighborhoods 2025“ under the title „Alles Müll?/All Waste?“ sets course and prepares for a future-oriented, cycle-conscious cultural work for discussion. Other partners include the Institute of Waste Management and Circular Economy of the Technische Universität Dresden, the United Nations University’s Institute for Integrated Management of Materials Fluxes and of Resources, the Cradle to Cradle e.V. in Dresden, and the Landesverband der Recyclingwirtschaft Sachsen e.V. as well as the Naturschutzjugend Sachsen.

    Speakers:

    Umschichten (Stuttgart), architecture office that develops cycle-oriented concepts for temporary architecture, exhibition design, architectural interventions and other forms of cultural expression, including the Performeum, a festival center for the Wiener Festwochen, and realized the Cathedral of Construction in cooperation with Torsten Blume, Bauhaus Dessau, Stuttgart Wagenhalle.

    Konglomerat e.V., is since 2015 operating workshops for non-profit plastic and metal processing and electronics recycling in Dresden, and is currently establishing a platform for upcyclable materials. In June, the association organized for the first time the supraregional Raumkonferenz.

    The workshops and the evening events are free of charge. Interested parties can register until 10th August 2019 to 
    participate in a workshop at kunsthaus@museen-dresden.de.
    
    
    
    
     
  • Talk

    Place: Kunsthaus

    Wed, 21. Aug 2019, 19 - 21 Uhr

    WHAT WILL BE LASTING?

    Panel discussion with the speakers of the workshops, Architekturbüro Umschichten (Stuttgart), Konglomerat e.V., Agentur Tutaka (Hamburg), Antje Schiffers (artist, Berlin) as well as with Dr. David Klein (Kulturhauptstadtbüro), Ulla Wacker (Stadtteilhaus Neustadt and Bunte Republik Neustadt) and Noura Dirani (Japanisches Palais, Staatliche Kunstsammlungen Dresden).

    Welcome Words by Eva Jähnigen (Bürgermeisterin für Umwelt und Kommunalwirtschaft)

    Dresden is applying for the title „European Capital of Culture 2025“. On this occasion, the Technische Sammlungen Dresden and the Kunsthaus Dresden, in cooperation with the Public Green and Waste Management Office of the State Capital Dresden as well as actors and experts in waste research and waste practice, developed a project entitled „Neighborhoods 2025“ under the title „Alles Müll?/All Waste?“ sets course and prepares for a future-oriented, cycle-conscious cultural work for discussion. Other partners include the Institute of Waste Management and Circular Economy of the Technische Universität Dresden, the United Nations University’s Institute for Integrated Management of Materials Fluxes and of Resources, the Cradle to Cradle e.V. in Dresden, and the Landesverband der Recyclingwirtschaft Sachsen e.V. as well as the Naturschutzjugend Sachsen.