Exhibition

5. Nov 2023 – 7. Jul 2024

"Grids of Violence. From Gazes to Acts"

Place: Stadtmuseum Dresden, Wilsdruffer Straße 2, 01067 Dresden

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  • Peggy Buth: “Desire in Representation (Travelling through the Musée Royale)” und
    Peggy Buth: “Desire in Representation (Travelling through the Musée Royale)” und "Ghostly matters (The Politics of Selection — Blanks/Shifter)", Ausstellungsansicht "Raster der Gewalt" im Rahmen von "MENSCHENanSCHAUEN", Foto: Anja Schneider
  • Ausstellungseröffnung
    Ausstellungseröffnung "MENSCHENanSCHAUEN" / Intervention "Raster der Gewalt", Copyright: EULENHERZ Artwork
  • Peggy Buth: “Desire in Representation (Travelling through the Musée Royale)” und
    Peggy Buth: “Desire in Representation (Travelling through the Musée Royale)” und "Archive (Afrika, Afrika, Afrika)", Ausstellungsansicht "Raster der Gewalt" im Rahmen von "MENSCHENanSCHAUEN", Foto: Anja Schneider
  • Peggy Buth: “Desire in Representation (Travelling through the Musée Royale)”, Detail, 2004-2009, aus einer Serie von 70 Fotografien, Archivdrucke, gerahmt, courtesy of the artist und Klemm’s, Berlin
    Peggy Buth: “Desire in Representation (Travelling through the Musée Royale)”, Detail, 2004-2009, aus einer Serie von 70 Fotografien, Archivdrucke, gerahmt, courtesy of the artist und Klemm’s, Berlin
  • Ausstellungseröffnung
    Ausstellungseröffnung "MENSCHENanSCHAUEN" / Intervention "Raster der Gewalt", Copyright: EULENHERZ Artwork
  • Minh Duc Pham:
    Minh Duc Pham: "Daijobou", Ausstellungsansicht "Raster der Gewalt" im Rahmen von "MENSCHENanSCHAUEN", Foto: Anja Schneider
  • Ausstellungseröffnung
    Ausstellungseröffnung "MENSCHENanSCHAUEN" / Intervention "Raster der Gewalt", Copyright: EULENHERZ Artwork
  • Su-Ran Sichling:
    Su-Ran Sichling: "Schattensteine", © VG Bild-Kunst Bonn, Ausstellungsansicht "Raster der Gewalt" im Rahmen von "MENSCHENanSCHAUEN", Foto: Anja Schneider
  • Talya Feldman: Elegy, Einkanal-Video, 2020, (Videostill) courtesy of the artist
    Talya Feldman: Elegy, Einkanal-Video, 2020, (Videostill) courtesy of the artist
  • Talya Feldman: Elegy, Einkanal-Video, 2020, (Videostill) courtesy of the artist
    Talya Feldman: Elegy, Einkanal-Video, 2020, (Videostill) courtesy of the artist
  • Mario Pfeifer, Zelle 5 – Eine Rekonstruktion, 2022, 4 K Videoinstallation, 5.1 Surround Sound, Farbe, courtesy of the artist, blackboardfilms, KOW & VG Bild-Kunst Bonn
    Mario Pfeifer, Zelle 5 – Eine Rekonstruktion, 2022, 4 K Videoinstallation, 5.1 Surround Sound, Farbe, courtesy of the artist, blackboardfilms, KOW & VG Bild-Kunst Bonn
  • Mario Pfeifer:
    Mario Pfeifer: "Zelle 5 – Eine Rekonstruktion", Ausstellungsansicht "Raster der Gewalt" im Rahmen von "MENSCHENanSCHAUEN", © Mario Pfeifer, VG Bild-Kunst Bonn
  • Mario Pfeifer, Zelle 5 – Eine Rekonstruktion, 2022, 4 K Videoinstallation, 5.1 Surround Sound, Farbe, courtesy of the artist, blackboardfilms, KOW & VG Bild-Kunst Bonn
    Mario Pfeifer, Zelle 5 – Eine Rekonstruktion, 2022, 4 K Videoinstallation, 5.1 Surround Sound, Farbe, courtesy of the artist, blackboardfilms, KOW & VG Bild-Kunst Bonn
  • Mario Pfeifer:
    Mario Pfeifer: "Zelle 5 – Eine Rekonstruktion", Ausstellungsansicht "Raster der Gewalt" im Rahmen von "MENSCHENanSCHAUEN", © Mario Pfeifer, VG Bild-Kunst Bonn
  • Minh Duc Pham: 12 Prozent – Giờ ăn đến rồi!, Keramikvasen, Ausstellungsansicht
    Minh Duc Pham: 12 Prozent – Giờ ăn đến rồi!, Keramikvasen, Ausstellungsansicht "Raster der Gewalt" im Rahmen von "MENSCHENanSCHAUEN", Foto: Anja Schneider
  • Ausstellungseröffnung
    Ausstellungseröffnung "MENSCHENanSCHAUEN" / Intervention "Raster der Gewalt", Copyright: EULENHERZ Artwork
  • Rajkamal Kahlon:
    Rajkamal Kahlon: "Die Völker der Erde (People of the Earth)", Ausstellungsansicht "Raster der Gewalt" im Rahmen von "MENSCHENanSCHAUEN", Foto: Anja Schneider
  • RAJKAMAL KAHLON, Die Völker der Erde (People of the Earth), 2017/23, für Projekt: MENSCHENanSCHAUEN. Selbst- und Fremdinszenierungen in Dresdner Menschenausstellungen,  Stadtmuseum Dresden, Museen der Stadt Dresden, © Museen der Stadt Dresden / Philipp WL Günther
    RAJKAMAL KAHLON, Die Völker der Erde (People of the Earth), 2017/23, für Projekt: MENSCHENanSCHAUEN. Selbst- und Fremdinszenierungen in Dresdner Menschenausstellungen, Stadtmuseum Dresden, Museen der Stadt Dresden, © Museen der Stadt Dresden / Philipp WL Günther
  • RAJKAMAL KAHLON, Die Völker der Erde (People of the Earth), 2017/23, für Projekt: MENSCHENanSCHAUEN. Selbst- und Fremdinszenierungen in Dresdner Menschenausstellungen,  Stadtmuseum Dresden, Museen der Stadt Dresden, © Museen der Stadt Dresden / Philipp WL Günther
    RAJKAMAL KAHLON, Die Völker der Erde (People of the Earth), 2017/23, für Projekt: MENSCHENanSCHAUEN. Selbst- und Fremdinszenierungen in Dresdner Menschenausstellungen, Stadtmuseum Dresden, Museen der Stadt Dresden, © Museen der Stadt Dresden / Philipp WL Günther
  • RAJKAMAL KAHLON, Die Völker der Erde (People of the Earth), 2017/23, für Projekt: MENSCHENanSCHAUEN. Selbst- und Fremdinszenierungen in Dresdner Menschenausstellungen,  Stadtmuseum Dresden, Museen der Stadt Dresden, © Museen der Stadt Dresden / Philipp WL Günther
    RAJKAMAL KAHLON, Die Völker der Erde (People of the Earth), 2017/23, für Projekt: MENSCHENanSCHAUEN. Selbst- und Fremdinszenierungen in Dresdner Menschenausstellungen, Stadtmuseum Dresden, Museen der Stadt Dresden, © Museen der Stadt Dresden / Philipp WL Günther
  • RAJKAMAL KAHLON, Die Völker der Erde (People of the Earth), 2017/23, für Projekt: MENSCHENanSCHAUEN. Selbst- und Fremdinszenierungen in Dresdner Menschenausstellungen,  Stadtmuseum Dresden, Museen der Stadt Dresden, © Museen der Stadt Dresden / Philipp WL Günther
    RAJKAMAL KAHLON, Die Völker der Erde (People of the Earth), 2017/23, für Projekt: MENSCHENanSCHAUEN. Selbst- und Fremdinszenierungen in Dresdner Menschenausstellungen, Stadtmuseum Dresden, Museen der Stadt Dresden, © Museen der Stadt Dresden / Philipp WL Günther
  • Ausstellungsansicht
    Ausstellungsansicht "MENSCHENanSCHAUEN", Foto: Anja Schneider
  • Susanne Keichel:
    Susanne Keichel: "Geb. 7. Oktober 1977, Alexandria, gest. 1. Juli 2009, Dresden (ein Kommentar)“, Ausstellungsansicht "Raster der Gewalt" im Rahmen von "MENSCHENanSCHAUEN", Foto: Anja Schneider
  • Susanne Keichel:
    Susanne Keichel: "Geb. 7. Oktober 1977, Alexandria, gest. 1. Juli 2009, Dresden (ein Kommentar)“, Ausstellungsansicht "Raster der Gewalt" im Rahmen von "MENSCHENanSCHAUEN", Foto: Anja Schneider
  • Susanne Keichel:
    Susanne Keichel: "Geb. 7. Oktober 1977, Alexandria, gest. 1. Juli 2009, Dresden (ein Kommentar)“, 2010, fortlaufend, Schwarz-Weiss Baryt-Handabzüge, 24 x 30 cm, Courtesy of the artist, Kunstfonds, Staatliche Kunstsammlungen Dresden
  • Pressekonferenz
    Pressekonferenz "MENSCHENanSCHAUEN" 2.11.2023, Foto: Anja Schneider
  • Pressekonferenz
    Pressekonferenz "MENSCHENanSCHAUEN" 2.11.2023, Foto: Anja Schneider
  • Ausstellungsansicht
    Ausstellungsansicht "MENSCHENanSCHAUEN", Foto: Anja Schneider

CONTEMPORARY ART ON THE HISTORY AND PRESENT OF RACISM

with works by

PEGGY BUTH    TALYA FELDMAN    RAJKAMAL KAHLON    MARIO PFEIFER    MINH DUC PHAM    SU-RAN SICHLING

as well as with contributions by

KANAK ATTAK   SUSANNE KEICHEL   DUC NGO NGOC   DAN THY NGUYEN   SPOT_THE_SILENCE    [RIXXA WENDLAND  & CHRISTIAN  OBERMULLER]   THANH NGUYEN PHUONG & BOUIZEDKANE / JERAT / KONATÉ / REIMANN / WOLFF

 

How are the historical exhibitions of humans (‘human zoos’) in Europe and the colonial, racializing representation of people in science and in museums related to today’s regimes of gazes, everyday racism and racist violence? In the exhibition “MENSCHENanSCHAUEN” the Stadtmuseum Dresden for the first time presents a critical revision of the historical exhibitions of people that took place in Dresden, as in many European cities, from the 16th century to the early 20th century. One exhibition focus are the human zoos (“Völkerschauen”) in the Dresden Zoological Garden. The exhibition’s research material and objects are assembled in an experimental set up.

The historical display of humans contributed to the consolidation of the hierarchizing power position of white people and disparaging racist gaze relations. Due to racist prejudices and historically established patterns of perception, people of color were not only subjected to physical violence, but also to social, economic or even psychological violence – to this day. As the French Sociologist Colette Guillaumin aptly put it, “Race does not exist. But it does kill people.”

The selected contemporary artistic works and contributions by 18 participating artists and filmmakers in the intervention “Grids of Violence: From Gazes to Acts” deal with today’s racism and racist violence. The background to this are the racializing images and representations of people in past centuries and today’s powerful racist gaze regimes. Through the contemporary viewpoints of the artists and their works, both the perspective of everyday racism contextualized by one’s own biographical experiences as well as a self-critical white investigation of racism can be experienced

A project developed as a collaboration of Kunsthaus Dresden – Städtische Galerie für Gegenwartskunst and Stadtmuseum Dresden

Curated by Christiane Mennicke-Schwarz (Kunsthaus Dresden – Städtische Galerie für Gegenwartskunst) and Su-Ran Sichling (freelance curator and artist, Dresden)

Supported by Kulturstiftung des Freistaates Sachsen

 

„Grid of Violence. From Gazes to Acts“
11/5 2023 till 7/7 2024
Stadtmuseum Dresden
Wilsdruffer Straße 2
01067 Dresden
www.stadtmuseum-dresden.de

Events:

  • Place: Stadtmuseum Dresden, Wilsdruffer Straße 2, 01067 Dresden

    Sat, 4. Nov – Sat, 4. Nov 2023, 19 Uhr

    Ausstellungseröffnung

    Zur Eröffnung der Werkstattausstellung

    MENSCHENanSCHAUEN. Von Blicken zu Taten

    mit Beiträgen u.a. von Prof. Anna Greve (Focke-Museum – Bremer Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte), Annekatrin Klepsch (Kulturbürgermeisterin Dresden), Su-Ran Sichling (Künstlerin und freie Kuratorin Dresden), Mustafa Hasan (Ausländerrat e.V.), Dr. Christina Ludwig (Stadtmuseum Dresden)

    laden wir am Samstag, den 4. November um 19 Uhr

    gemeinsam ganz herzlich  in das Stadtmuseum Dresden ein.